Mi az a kavitáció?
Kavitáció akkor jelentkezik, aminek hirtelen gázadás törétnik egy hajómotornál, a hajócsavar süvítő hang mellett felpörög és sok buborék keletkezik a hajócsavar körül.
Erre a jelenségre használják a „kavitál a hajócsavar” kifejezést.
A kavitáció viszont károsítja a hajócsavart, ezért érdemes elkerülni. Kavitáció során gőzbuborékok keletkeznek a hajócsavarnál a túlságosan magas fordulatszám miatt, ez pedig a csavarlapát / hajócsavar kopásához, sérüléséhez vezethet. Akár érdessé válthat vagy csorbulhat is. A túl nagy gázfröccs hatására megugrik a fordulatszám és a gőzbuborék így kárt tesz a hajócsavarban. A fő probléma akkor adódik, amikor annyira károsodik a hajócsavar, hogy felborul az forgó mozgás egyensúlya és akár a motorban és a főtengelyben is kárt tehetönk (vibráció miatt).
A kavtiáció miatt jelentősen sérült hajócsavar ki kell cserélni, ami sokszor költséges eljárás lehet. Érdemes ezért inkább megelőzni az egész jelenség kialakulását.
Kavitáció elkerülése
Hogyan kerüljük el a kavitációs kialakulását? Tartsuk be ezt a néhány szabályt:
- Minden esetben kerüljük a hirtelen gázadást vagy gáz elvételt.
- Fokozatosan emeljük vagy csökkentsük a fordulatszámot
- Nyugalmi állapotban ellenőrizzük a hajócsavart: ha érdesek az élek, akkor nagyobb valószínűséggel alakul ki kavitáció.
- Ellenőrizük, hogy a motor csizmáján elhelyezett kavitációslemez a gyártó által előrírt megfelelő mélységben van a víz felszín alatt. Így megelő áramlás alakul ki a hajócsavar környékén, ezáltal csökkentve annak károsodását.
A hajócsavar éle mindig legyen tiszta, szennyeződéstől mentes és kellően éles. Így elkerülhető a motor vagy főtengely meghibásodása, amit a kavitáció is tud okozni.