Mi az Ecoship?
Az Ecoship a Peace Boat következő lépése a béke, emberi jogok és a fenntarthatóság világszerte történő népszerűsítése érdekében. A fejlesztés olyan radikális, mint maga a hajó. A tervezési folyamatot egy nemzetközi csapat végezte, összehozva szakértelmet számos különböző területről, mind a tengeri, mind a szárazföldi ipari szektorokból.
A Peace Boat egy társadalmi vállalkozás, amely az oktatás, üzlet, érdekérvényesítés és utazás négy pillérére épül. A globális utazások egyedülálló tevékenységi programot kínálnak, melynek középpontjában a tapasztalati tanulás és az interkulturális kommunikáció áll. Az így befolyt jövedelmet jövőbeli utazásokba és az NGO összes béke-, emberi jogi és környezeti tisztelettel kapcsolatos tevékenységébe forgatják vissza. A Peace Boat 1983-ban indult el, és évente háromszor 80-100 napos globális utazásokat szervez, minden utazáson körülbelül 1500 utast szállítva.
Háttér
Az Oliver Design, egy spanyol tervezőcég, amely forradalmi hajóterveket készít a Peace Boat, egy Nobel-békedíjra jelölt japán civil szervezet számára. A projek során környezetbarát és nagy hatótávolságú óceánjárókat terveztek. A tervek a cég és a szervezet 2012-es kapcsolatfelvételét követően születtek, a madridi Nemzetközi Óceánjáró Csúcson. A tervek inspirációját egy partra vetett bálna adta Jaime Olivernek, a cég alapítójának és vezérigazgatójának.
A tervek 2017-re teljesen kiforrva, részletgazdagon elkészültek. Dr. Andrés Molina haditengerészeti mérnök, az óceánjárók szakértője, irányította a projektet, melyet világszínvonalú szakemberek és tudósok is segítettek. Az Ecoship, mely jelenleg még csak terveken létezik, megújuló energiaforrásokat és természethez közeli megközelítést alkalmaz. A projekt 2017. májusban ért el egy mérföldkőhöz, amikor a Peace Boat szándéknyilatkozatot írt alá az Arctech Helsinki Shipyard Inc.-vel.
A hajó kétezer utast tud szállítani, 21 csomós sebességre lesz képes, és hétszázötven kabin van rajta. A hajón úttörőnek számító energetikai technológiákat alkalmaztak, és az Ecoship fenntartható alternatívát kínál a tengeri szállításban, mely jelenleg nagy mértékben járul hozzá az üvegházhatású gázok kibocsátásához.
Az Ecoship tíz hatalmas, visszahúzható napelem panelt is tartalmaz majd, amelyek szél esetén vitorlaként is funkcionálhatnak. A paneltervek Detlev Loell haditengerészeti mérnökkel közösen készültek, aki a klasszikus vitorláshajók szakértője. A hajó összesen hatezer négyzetméternyi napelemet fog tartalmazni, összteljesítménye 750 kilowatt, ezzel a hajó megújuló energiaforrás felhasználásával is tud majd üzemelni.
A hajó emellett gázolajjal vagy LNG-vel hajtott hibrid motort is használ, ami csökkentheti az üzemanyag-fogyasztást és a széndioxid-kibocsátást. Az Ecoship építészeti koncepciója a biofília elvén, a természetes elemeken és a természetes anyagokon alapul. A hulladékkezelés és a tervezési tulajdonságok terén a legkorszerűbb technológiát alkalmazzák.
Az EU hajózási szektora számokban
A tengeri szállítás létfontosságú eleme az EU gazdaságának, és nagyban támogatja a tengerparti régiók gazdaságát. Bár ez egy hatékony közlekedési forma, jelentős mennyiségű üvegházhatású gázt bocsát ki.
- Évente több mint 400 000 ember utazik az EU kikötőiben lévő hajókon.
- Az EU hajózási cégei 640 000 embert foglalkoztatnak.
- Ha az egész ellátási láncot beleértjük, ez a szám 2,1 millióra nő.
- Az uniós GDP 54 milliárd eurója 2018-ban ebből az ágazatból eredt.
- A világ hajózási eszközeinek fele az EU-ban készül.