Mi az a trimmelés?
Trim jelentése: a trimmelés a tolószög beállítását jelenti.
A csónakmotor helyes beállítása során arra törekszünk, hogy a hajócsavar ne a meder felé (lefele) és ne is vízfelszín felé (felfele) tolja a vizet, hanem a vízfelszínnel párhuzamosan, azaz hátrafele tolja a vizet.
Így hasznosul ugyanis a legtöbb energia.
Tolószög beállítása
Csónakmotor trim beállítása: a motorcsónak motorjának gázkarján található egy FEL és LE (angolul Up and DOWN) feliratú billenőkapcsoló. Ennek az állításával lehet módosítani, hogy milyen szöget zár be a hajócsavar forgási tengelye a víz felszínével.
Fontos, hogy a csónak vagy hajó úszáshelyzete több tényező miatt is megváltozhat:
- utasok száma
- utasok elhelyezkedése a csónakban
- csónak sebessége stb.
Általános elmondható, hogy amikor elkezd a vízen siklani egy csónak, akkor az eleje megemelkedik. Ha biztonságosan megoldható, akkor érdemes a ilyenkor a hajó elejébe ültetni az utasokat és a DOWN gombot nyomva állítani, trimmelni lehet a tolószöget. Ezzel korrigálható a hajó orrának emelkedése és növelhető a motor működésének hatékonysága.
A cél, hogy a csónak egyensúlyban legyen.
Hogyan állítsuk be a trim szöget?
- Trim szög túl kicsi: a motor kiemeli a csónak hátulját a vízből, az orr belefúródik.
- Trim szög túl nagy: a csónak orra felemelkedik, bukdácsolva halad, magas a felfordulás veszélye, lehuppanáskor a hajócsavar akár ki is emelkedhet a vízből, így víz felett, a levegőben is pörög.
- Optimális trim: csónak egyenesen fut, gyorsan, stabilan halad, a hajtóműszár függőleges.
A trimmelés célja
A trimmeléset azért végezzük a gázkaron (UP vagy DOWN állítási lehetőségek), hogy a csónak motorja biztonságosan és gazdaságosan tudjon üzemeleni, hiszen a legnagyobb hatásfokkal akkor dolgozik majd a motor, ha a hajócsavar (propeller) pontosan hátra, vízfelszínnel párhuzamosan tolja a vízsugarat.
Álló vagy folyóvíz?
Hajómotor vásárlásakor fontos eldönteni, hogy jellemzően álló vagy folyó vízben kívánjuk használni a motort. Folyóvízben történő használatkor nagyobb teljesítményű motorra van szükségünk, mint állóvíz esetében. Folyóvíz esetében természetesen a sodrás iránnyal szembe történő mozgás fog lényegesebb több energiát és teljesítményt igényelni. A motor felhelyezésénél arra kell törekedni, hogy az antikavitációs szárny és a fartükör legalsó pontja között a távolság valahol 25 és 50 mm között legyen. Ha ugyanis túl hosszú a hajtószár (trieb), akkor a hajó siklása nehezebbé válik, így pedig megnő a fogyasztás.