Barion Pixel

Bolti átvétel

gyors átvételi lehetőség

Nyitvatartás

10.00 – 18.00 (kedd - péntek)

Kérdésed van? Segítünk!

Csónakmotor helyes beállítása: trimmelés

Mi az a trimmelés?

Trim jelentése: a trimmelés a tolószög beállítását jelenti.

A csónakmotor helyes beállítása során arra törekszünk, hogy a hajócsavar ne a meder felé (lefele) és ne is vízfelszín felé (felfele) tolja a vizet, hanem a vízfelszínnel párhuzamosan, azaz hátrafele tolja a vizet.

Így hasznosul ugyanis a legtöbb energia.

csónakmotor trimmelés

Tolószög beállítása

Csónakmotor trim beállítása: a motorcsónak motorjának gázkarján található egy FEL és LE (angolul Up and DOWN) feliratú billenőkapcsoló. Ennek az állításával lehet módosítani, hogy milyen szöget zár be a hajócsavar forgási tengelye a víz felszínével.

Fontos, hogy a csónak vagy hajó úszáshelyzete több tényező miatt is megváltozhat:

  • utasok száma
  • utasok elhelyezkedése a csónakban
  • csónak sebessége stb.

Általános elmondható, hogy amikor elkezd a vízen siklani egy csónak, akkor az eleje megemelkedik. Ha biztonságosan megoldható, akkor érdemes a ilyenkor a hajó elejébe ültetni az utasokat és a DOWN gombot nyomva állítani, trimmelni lehet a tolószöget. Ezzel korrigálható a hajó orrának emelkedése és növelhető a motor működésének hatékonysága.

A cél, hogy a csónak egyensúlyban legyen.

Forrás: Grandboats

Hogyan állítsuk be a trim szöget?

  • Trim szög túl kicsi: a motor kiemeli a csónak hátulját a vízből, az orr belefúródik.
  • Trim szög túl nagy: a csónak orra felemelkedik, bukdácsolva halad, magas a felfordulás veszélye, lehuppanáskor a hajócsavar akár ki is emelkedhet a vízből, így víz felett, a levegőben is pörög.
  • Optimális trim: csónak egyenesen fut, gyorsan, stabilan halad, a hajtóműszár függőleges.

A trimmelés célja

A trimmeléset azért végezzük a gázkaron (UP vagy DOWN állítási lehetőségek), hogy a csónak motorja biztonságosan és gazdaságosan tudjon üzemeleni, hiszen a legnagyobb hatásfokkal akkor dolgozik majd a motor, ha a hajócsavar (propeller) pontosan hátra, vízfelszínnel párhuzamosan tolja a vízsugarat.

Álló vagy folyóvíz?

Hajómotor vásárlásakor fontos eldönteni, hogy jellemzően álló vagy folyó vízben kívánjuk használni a motort. Folyóvízben történő használatkor nagyobb teljesítményű motorra van szükségünk, mint állóvíz esetében. Folyóvíz esetében természetesen a sodrás iránnyal szembe történő mozgás fog lényegesebb több energiát és teljesítményt igényelni. A motor felhelyezésénél arra kell törekedni, hogy az antikavitációs szárny és a fartükör legalsó pontja között a távolság valahol 25 és 50 mm között legyen. Ha ugyanis túl hosszú a hajtószár (trieb), akkor a hajó siklása nehezebbé válik, így pedig megnő a fogyasztás.