A hajózás fantasztikus hobbi és kikapcsolódás. Ki ne élvezné, ahogy tavasszal először szeli ismét a Balaton habjait? Ehhez azonban szükség van a vitorlás felkészítésére, hogy jó állapotban, hiba nélkül tudjon szolgálni minket. Milyen feladatokat kell elvégezned a vízretétel előtt?
A vitorlás tavaszi felkészítése
A vitorlás tavaszi vízrebocsátása előtt bőven lesz feladatunk, mielőtt megfelelően üzembe tudjuk helyezni a hajót. Mielőtt nekiállnánk, a legjobb, ha mihamarabb, akár ősszel összeírjuk a teendőket. Ez azért is hasznos, mert egy ilyen ellenőrzőlista segítségével könnyen átlátjuk a feladatokat, és mielőbb időpontot tudunk foglalni szakemberhez, ha nem magunk végezzük el a felkészítést. A kikötők nyitásakor (március 15. vagy április 1.) ugyanis már nehéz lesz ráérő mesterembert találni.
A felkészítés menete két részre osztható, vannak a vízretétel előtt elvégzendő, illetve a vízretétel utánra is hagyható feladatok. Bár sokan minél több feladatot a vízretétel utánra hagynak, ez könnyen visszaüthet, mert nehézkesebb lesz a munka. Jelen cikkben az ideális folyamatot, „menetrendet” foglaljuk röviden össze pontokba szedve.
A vízretétel előtti feladatok
- A ponyva levétele és letakarítása
Vegyük le a ponyvát, majd magas nyomású vízzel átmossuk, utána pedig enyhe mosószerrel lesúroljuk. A magasnyomású mosót tartsuk kellő távolságban a ponyvától, nehogy kárt okozzunk az anyagban!
- A hajótest és a fedélzet külső tisztítása
A fedélzet és a hajótest átmosása nehézkesebb kint a bakon, mint a vízretétel után, de sok előnnyel jár. Az algagátlózás és a polírozás ugyanis sokkal egyszerűbb, ha tiszta a hajótest. Ha úgy döntesz, csak a vízretétel után fogsz neki a külső takarításnak, legalább a leveleket és koszt söpörd le a fedélzetről.
- A hajótest vízkőtelenítése
A hajótest vízkőtelenítésére mindenképp kímélő, gyenge savas oldatot használj (a háztartási ecet is szóba jöhet). Ez a lépés mindenféleképp az algagátlózás előtt kell, hogy legyen, az ecet ugyanis le tudja marni az algagátlót.
Haladj kisebb, akár négyzetméternyi felületenként, majd töröld szárazra a felületet! Így elkerülheted, hogy a savas oldat sokáig marja a hajótest bevonatát.
- A hajótest előkészítése az algagátlózásra
A következő lépésben előkészítjuk a hajótestet az algagátlózásra. Először egy enyhe alkoholos vagy hígítós oldatba mártott ronggyal zsírtalanítsuk az egész felületet. Utána jön a felület csiszolása a megfelelő eszközökkel. Ha elég, ha csak feldörzsöljük vagy felkarcoljuk a felszínt, akkor egy dörzsszivacs vagy csiszoló vászon is megfelel. Ha lecsiszoljuk a felületet, excenter vagy rezgő csiszolóra lesz szükségünk. Ez esetben mindenképp elszívós gépet használjunk, és a csiszolás előtt fedjuk le fóliával a hajótest alatti területet! Ha megvagyunk a feldörzsöléssel vagy csiszolással, portalanítsuk a felületet a megfelelő kötés érdekében!
Mielőtt nekifognánk az algagátló felvitelének, még egy lépés van hátra. Körbe kell maszkolni a vitorlás vízvonalát olyan szalaggal, ami passzol az algagátló összetételéhez. Pár tanács és tudnivaló:
- A maszkoló szalagnak kompatibilisnek kell lennie a használt algagátlóval. Ha nem vagy biztos a dolgodban, kérdezz rá a bolti eladónál! Ellenkező esetben átázhat a maszkoló szalag, és nem lesz egyenletes a festék határvonala.
- A szép, egyenletes vízvonalhoz szükségünk lesz egy lézeres szintező berendezésre. A hajótestre vetített színes vonal gyerekjátékká teszi a precíz munkát.
- Egyben menjünk végig az egész hajótesten, máskülönben könnyen elcsúszhat a vízszint, és ferde lehet a vízvonal.
- Több napig NE hagyjuk a maszkoló szalagot a hajótesten, mert az erős napsütés rá tudja égetni a hajótestre!
- Az új algagátló réteg felhordása
Mindig olyan típusú algagátlót vigyünk fel, ami már fenn van (teflonos, önkopó stb.), a két fajta ugyanis nem keverhető. A színeknél is legyünk óvatosak: világos színről sötétre átfesteni nem jelent gondot, sötétre világos algagátlót felvinni viszont nem ideális, mert szezon végére az apró kopások is sérüléseknek fognak hatni.
Az algagátlót mindig a gyártó utasításainak megfelelően, a száradási idők betartásával vigyük fel (ha több rétegre van szükség). A festék felviteléhez nem kell speciális festékszóró és kompresszor, egy sima teddy / festőhengerrel fel lehet hordani.
- A hajótest polírozása vagy waxolása
Ha rendszeresen karban van tartva a hajó, mi magunk is felwaxolhatjuk, ellenkező esetben forduljunk szakemberhez. A műanyag elemeket, illetve a sötétebb algagátló felületeket takarjuk le. Először kisebb területen (pl. 60×60 cm) próbáljuk ki, és ha elégedettek vagyunk a végeredménnyel, haladjunk tovább.
- A hajó elektromos rendszerének összeszerelése
Ezzel érdemes kezdeni a belső munkálatokat, mert a többi munkafolyamathoz is jól jöhet majd az áramellátás. Ide tartozik:
- Az akkumulátor visszarakása, miután feltöltötted, illetve ellenőrizted a saruk és a kábelek állapotát
- A biztosítékok ellenőrzése a kapcsolótáblán
- A rendszer tesztelése – biztos minden működik?
- A motor tavaszi felkészítése
- Ha külmotoros hajónk van, egyszerűen szervizeltethetjük a motort. A motor állapotának megőrzéséhez fontos, hogy ősszel ne feledkezzünk meg a téliesítésről.
- A belmotoros hajóknál le kell engednünk a fagyállót – és fontos, hogy ne a vízbe, mert veszélyes hulladék!
- Végezzük el az olajcserét, a szűrőcserét, és ha van olaj a kihajtásban (a motor váltó utáni részében), azt is le kell cserélnünk.
- Végül pedig ellenőrizzük az üzemanyagtartályt és cseréljük le a régi, használt üzemanyagot (a benzin hajlamos megromlani, a gázolaj akár 2-3 évig is eláll).
Ha mindezekkel a feladatokkal végeztünk, már csak a hajó vízretétele van hátra, na meg az azt követő feladatok. De innen már nincs messze az első hajózás élménye!
Nincsen lézeres szinteződ a maszkoló szalag pontos felhelyezéséhez? Keresd fel a Zákány Szerszámház honlapját, ahol számtalan remek minőségű szerszám és eszköz közül választhatsz!