Barion Pixel

Bolti átvétel

gyors átvételi lehetőség

Nyitvatartás

10.00 – 18.00 (kedd - péntek)

Kérdésed van? Segítünk!

Kishamis, a halhatatlan balatoni vitorlás hajó

A Kishamis vitorlás nem akármilyen történetet tudhat magáénak. A Balaton legrégebbi hajója, számos legenda hordozója. A vitorlás, ami átvészelte a második világháborút, az árbóctörést és megannyi nehézséget. Jellegzetes kék színét pedig sosem hagyta el és még napjainkban is képes felvenni a harcot a legjobbakkal a balatoni versenyeken. 

A Kishamis története

Nem lehetne azt mondani, hogy eseménytelen lett volna a Kishamis elmúlt bő száz éve. A kezdetekhez a 19. század végéig kell visszamenni egy balatonfüredi műhelybe. Miután vízre bocsátották, több versenyt is megnyert még ebben az évszázadban. A 20. század nehézségei ellenére pedig mind a mai napig nem süllyedt el. Kivéve akkor, amikor ez jelentette túlélésének zálogát… 

A legendás balatoni hajó születése

A legendák szerint 1896-ban, a Széchenyi család részére készült el a hajó, habár hét évvel korábban is terveztek már egy Kishamis nevű kuttert. A vitorlás nevében is az 1896-os időpont szerepel, így ezt a dátumot tekinthetjük a hajó születésének. A magyar és angol munkások ezekben az időkben több hajót is építettek, a Kishamis azonban már ekkor különlegessé vált sikereinek köszönhetően.

Kishamis története

Az első vitorlás élmények

A Kishamis egy időben családi vitorlázásokra is szerepet vállalt, de 1908 után Széchenyiék birtokába került, ezt követően pedig újra versenyhajóként szolgált. Egészen a második világháború kitöréséig vett részt a legnagyobb megmérettetéseken. 

Kishamis mindhalálig és a kék vitorla

A Kishamis egyik fő jellegzetessége a kék színe és vitorlája. Nevét pedig a mai napig viseli. Mindez nem véletlenül van így, a Széchenyi-család emlékeztetőjében kikötötte, hogy a hajó soha ne változtasson nevet és őrizze meg domináns kék színét. Igaz, bizonyos krónikák szerint egy súlyos vihart követő javítás után „Csakazértis” néven szólították a hajót. A történelem során pedig még a Kronstadt elnevezéssel is lehetett találkozni.

Kishamis a Balaton fenekén: a második világháborút is túlélő vitorlás hajó

Az első világháborút szerencsésen átvészelte a Kishamis, a második azonban majdnem eltörölte a magyar tenger vizéről. Az ellenséges vonalak a Balaton két oldalán sorakoztak fel. Az északi partot elfoglaló németek pedig parancsba adták, hogy ki kell iktatni minden vízi járművet. A feladat a füredi hajógyári munkásokra hárult. Ők azonban annyira hűségesek voltak a Széchenyi-családhoz és a vitorláshoz köthető hagyományokhoz, hogy nem tudták megsemmisíteni a Kishamist. Megkeresték a Balaton legmélyebb pontját és Tihany alatt elsüllyesztették. A háború után az életben maradt munkások húzták ki az ekkorra már legendássá vált hajót, akik közül többen később a legénységhez is csatlakoztak. Ekkor emlegették Kronstadtként is, egy orosz kikötőváros után.

Élet a háború után: kiemelés, rekonstrukciók és újjászületés

Habár a Kishamis átvészelte a két világháborút, nem volt egyszerű a helyzet. Mivel a javítására nem volt pénz, 1946-1954-ig az „Elhagyott Nemzeti Javak Nyilvántartásában” szerepelt. Ebben a nyolc évben a parton, egy raktárban a ponyva alatt „pihent”. Végül egy vízügyi mérnök, Szilvássy Zoltán ismerte fel a hajót és tette meg a szükséges lépéseket rekonstrukció felé a következő években, évtizedben. Részlet a Pest Megyei Hírlap 1967-es számából:

„Kisebb mértékben felújítják a tó legöregebb vitorlását, a „Kishamis”-t is, amely 1896-ban épült és már az országos Vízügyi Főigazgatóság műemlék nyilvántartásában szerepel. A felújított hajó az idei szezonban is kifuthat a nyílt vízre.”

A bonyodalmaknak még ez sem vetett véget. Nagy kérdés volt, hogy a Kishamis versenyhajóként vagy sétavitorlásként működjön. Egy alkalommal még a versenyezni kívánó legénységet is vízbe lökték. A hajó ennek ellenére visszatért a gyökerekhez és újra elkezdett versenyezni.

Az orosz átok

Úgy tűnt, most már tényleg minden klappol, de még akadt egy kis probléma. Az 1970-es években a Kishamist felújították, az egyik este viszont az oroszok megszállták a hajót. Olyan gyenge minőségű fát helyeztek el a fenyő helyére, ami gombásodáshoz vezetett. Ez további fejtörést okozott a legénységnek, a karbantartás pedig ezt követően körülményessé vált a fedélzeten.

A Kishamis vitorlás hajó napjainkban

A nehézségek ellenére a Kishamis a mai napig él és virul. 1991-ben eltört az árbóca is, de ezt követően új alumíniumból készült típust kapott. Száz éves évfordulója alkalmából pedig teljes rekonstrukció alá vetették. A Kékszalagon ezt követően rendre az élmezőnyben végzett és napjainkban is több ízben lepi meg a közönséget azzal, hogy felveszi a versenyt akár a katamaránokkal is. A Fehér Szalagon pedig első hellyel is büszkélkedhet. Felsorolni is nehéz, az 1990-es évek óta milyen eredményeket értek el. Mi azért említünk párat:

  • Fehér Szalag abszolút első helyezés 1992-ben
  • Kékszalag abszolút 2. és 3. helyezések több ízben
  • bravúros 32. hely a 2010-es és 45. hely 2018-ban a nyílt Kékszalagon a katamaránokkal telített versenyeken
  • többször vettek részt a Balaton Maraton versenyén is
Kishamis hajó

A Kishamis vitorlás legénysége és kapitánya

Nemcsak a Kishamis, hanem annak legénysége, kapitánya is legendássá vált. Hrehuss György a balatoni hajózás egyik legnépszerűbb figurája. Közel 60 éve a legénység tagja, mondani sem kell, mekkora tapasztalattal rendelkezik. Habár 70 évesen abba akarta hagyni a kormányzást, nem engedték neki és továbbra is aktív szereplője a balatoni hajós közösségnek és vitorlás versenyeknek. A Kishamis mindenkori legénysége pedig igazán becses rangot tölthet be azzal, hogy a legrégebbi, sokat megélt balatoni hajón szolgálhat. Összesen 13-an vannak a legénységben, versenyenként pedig 5-6-7-en dolgoznak. Az évadnyitókon továbbá minden évben a Kishamis fedélzetéről koszorúzzák meg a Balatont.

Kishamis legénysége

A hajó szerkezete

Ami a műszaki vonalat illeti, a Kishamis hajóteste 12,65 méter hosszú és 16,75 méter magas árbóccal rendelkezik. A vitorlát illetően 11 cirkáló, 8 bőszeles vitorla és 3 féle grósz közül lehet válogatni. Önmagában is nagy szó, hogy a Kishamis vitorlás hajó a mai napig képes jelen lenni a Balatonon, nem beszélve versenyképességéről.

A Kishamis jövője

Nem kell aggódni a Kishamis jövője miatt sem. A lehető legjobb kezekben van a vitorlás, így remélhetőleg még sokáig csodálhatjuk a magyar tengeren és a Kékszalag versenyeken. Ha te magad szállnál szembe vele vagy éppen a legénységhez szeretnél csatlakozni, tedd meg az első lépéseket a vitorlás jogosítvány felé!

Kishamis film

A film a Balaton legöregebb vitorlásának kalandos történetét meséli el.