Barion Pixel

Bolti átvétel

gyors átvételi lehetőség

Nyitvatartás

10.00 – 18.00 (kedd - péntek)

Kérdésed van? Segítünk!

A nappali hajózási jelzések teljes listája (képekkel)

Míg éjszaka főleg fényekkel kommunikálnak a hajók, ez erős napsütés mellett nem lehetséges. Ezt a funkciót a nappali hajózási jelzések látják el. Nem csupán a vitorlás jogosítvány megszerzéséhez, de a biztonságos vízi közlekedéshez is szükséges a nappali jelzések ismerete. Cikkünkben részletesen bemutatjuk a szükséges tudnivalókat és a tanulás megkönnyítéséhez képekkel illusztráljuk a hajók nappali jelzéseit!

Nappali hajózási jelzés alapok: szabályozás és minimális méretek 

A hajó látható jelzéseiről a Hajózási Szabályzat 3. fejezete rendelkezik. Fontos, hogy a nappali jelzéseken túl, ha a látási viszonyok megkövetelik, az éjszakára előírt jelzéseket is viselni kell. Ilyen lehet a felhős, viharos időjárás miatti rossz látás körülmény vagy a téli időszakban jellemző korai szürkület. A nappali hajózási jelek elfogadható legkisebb méretei az alábbiak:

  • henger magassága 0,8 méter, átmérője 0,5 méter
  • gömb átmérője 0,6 méter
  • kúp magassága 0,6 méter, alapátmérője 0,6 méter
  • kettőskúp magassága 0,8 méter, alapátmérője 0,5 méter

A vitorlás kishajónál, amely 20 méternél kisebb, a lobogó, gömb és kúp méretei 0,4 méterre csökkenthetők. Minden esetben a hatályos Hajózási Szabályzat előírásaira szükséges támaszkodni, a cikkben szereplő információk tájékoztató jellegűek. Eltérő nappali jelöléseket alkalmaznak veszteglő, vagyis lehorgonyzott és menetben lévő hajók esetén. A következőkben képes illusztrációkkal, a releváns szabályok pontos idézésével és szöveges magyarázattal ismertetjük a legfontosabb nappali jelzéseket.

Hajók nappali jelzései menetben

Menetben lévő vontatott kötelék nappali jelzése

“A vontatott kötelék élén haladó géphajónak és a géphajó, tolt kötelék vagy mellévett alakzat előtt haladó kisegítő géphajónak viselnie kell egy sárga hengert, két-két (fekete és fehér) sávval a felső és az alsó részén. A hengert a hajó elején függőlegesen kell elhelyezni, olyan magasságban, hogy az minden oldalról látható legyen.”

Az olyan esetekben amikor több hajó, összecsatoltan mozgatja a köteléket, mindegyiken szükséges elhelyezni a fekete-fehér csíkokkal ellátott hengert. Amennyiben nyitható híd alatt, duzzasztóművön vagy zsilipen keresztül halad a hajó, a bevezetőben említett minimális méretnél kisebb henger is használható szükség esetén.

Menetben lévő vitorlával haladó és egyidejűleg saját gépi erőt is használó hajó nappali jelzései

“A vitorlával haladó és egyidejűleg saját gépi erőt is használó hajónak viselnie kell egy csúcsával lefelé álló fekete kúpot.”

Fontos, hogy a nappali jelölést a legjobban látható és legmagasabb pontra szükséges elhelyezni. Ez biztosítja, hogy nagy távolságból is könnyen észlelhető legyen a jelzés.

A 12 főnél nagyobb engedélyezett utaslétszámú és 20 m-nél kisebb testhosszúságú hajó nappali jelzése

“A 12 főnél nagyobb engedélyezett utaslétszámú és 20 m-nél kisebb testhosszúságú hajónak viselnie kell egy sárga kettőskúpot.”

Hasonlóan az előző jelzéshez, a sárga kettőskúpot is a lehető legmagasabb, minden oldalról látható helyre szükséges elhelyezni.

Gyúlékony, egészségre veszélyes és robbanó anyagokat szállító, menetben lévő hajó kiegészítő nappali jelzései

A Hajózási Szabályzat előírása szerint:

  • A gyúlékony árut szállító hajó egy kék kúp viselésére kötelezett.
  • Az egészségre ártalmas árút szállító hajónak pedig kettő egymás felett 1 méter távolságban elhelyezett kék kúp viselésére kötelező.
  • Továbbá, a robbanás veszélyes árut szállító hajó három egymás felett 1 méter távolságban elhelyezett kék kúp viselésére kötelezett.

Menetben lévő komp nappali jelzése

A menetben lévő köteles vagy szabadon közlekedő kompnak viselnie kell legalább 5 méter magasságban elhelyezett zöld gömböt. Amely magasság csökkenthető, ha komp hajótest hossza nem éri el a 20 métert.

Műveletképtelen hajó kiegészítő nappali jelzései

A műveletképtelen hajók esetén az előírt nappali jelzések mellett, egy vörös színű lobogót is kell mutatni.

A lobogó helyett használható két egymás fölött körülbelül 1 méter távolságra megfelelő helyen és kellő magasan elhelyezett minden oldalról látható fekete gömb található. 

Amennyiben szükséges, további hangjelzéseket kell adni a műszaki meghibásodás jelzéséhez.

Áthaladási elsőbbséget élvező hajó kiegészítő nappali jelzései

Azok a hajók, amelyek áthaladási elsőbbséget élveznek, az előírt jelzéseken túl legalább egy méter hosszúságú vörös lengőt kell, hogy elhelyezzenek az orr részre. Minden esetben jól látható helyen kell rögzíteni a jelzést.

Nappali hajózási jelzések veszteglés közben

Veszteglő hajó nappali jelzése

A Hajózási Szabályzat szerint:

“- Nyílt helyen (a parttal közvetlen vagy közvetett összeköttetés nélkül) veszteglő hajónak az orr-részen megfelelő helyen és olyan magasan elhelyezett fekete gömböt, hogy az minden oldalról látható legyen.
– Kötelék esetén viselnie kell a fekete gömböt a kötelék élén lévő hajón vagy a kötelék élén lévő szélső hajókon, valamint adott esetben a tolóhajón.
Jelzések viselése nem kötelező:
a) ha a hajó olyan víziúton vesztegel, amelyen a hajózás ideiglenesen nem lehetséges vagy tilos;
b) ha a hajó a part mellett vesztegel és a partról kellően meg van világítva;
c) ha a hajó a hajóúton kívül nyilvánvalóan veszélytelen helyzetben vesztegel;
d) ha kishajó a part mellett vesztegel.”

Veszteglő, gyúlékony anyagot szállító hajó nappali jelzései

Akárcsak a menetben lévő gyúlékony anyagot szállító hajók, így a veszteglő vízi járművek számára is szükséges a kék kúp jelölés használata. Lehorgonyzott kötelékek esetén az élen található, illetve a tolóhajó számára elegendő a kiegészítő jelölés elhelyezése.

Veszteglő, robbanóanyagot szállító hajó nappali jelzései

A veszteglő és menetben lévő robbanóanyagot szállító hajó nappali jelzései megegyeznek. 

Halászhajó hálójának vagy egyéb halászeszközének nappali jelzései

“Ha a halászhajó hálója vagy egyéb halászeszköze a hajóútban vagy annak közelében van kihelyezve és az a hajózást akadályozza, a hálót vagy más halászeszközt az elhelyezkedése jelzéséhez elegendő számú sárga úszóval vagy sárga jelzőlobogóval kell megjelölni.”

A jelölések segítik csökkenteni a költséges és veszélyes hajózási balesetek kockázatát. Így kiemelten fontos, hogy a törvényi előírásnak megfelelő számú, sárga jelzőlobogó jelölje a háló helyzetét.

Zátonyon fennakadt vagy elsüllyedt hajó nappali jelzései

A zátonyon fennakadt vagy elsüllyedt hajót speciális jelzéssel kell ellátni, a további balesetek elkerülése érdekében. Hogy melyek ezek? Mutajtuk!

Vörös jelzést használ a hajó azon az oldalán, ahol nem szabad a hajóút. A Vörös-fehér jelzés azt jelenti, hogy azon az oldalon szabad az elhajózás, de hullámzás elleni védelmet kér, így csak korlátozott sebességgel szabad az elhajózás. A szabad út jelölése a zöld zászló vagy két zöld kettős kúp lenne, de ezt inkább munkát végző hajó használja.

Hajózást veszélyeztető horgony nappali jelzése

Olyan esetekben, amikor az úszóanyagok köteléke vagy a horgony veszélyes lehet a vízi közlekedésre, radarreflektorral felszerelt sárga úszóval kell jelölni a felszerelést.

Lehetséges vizsgakérdések a nappali jelzések kapcsán

A kishajó vezetői jogosítvány megszerzéséhez szükséges gyakorlati- és elméleti vizsgát teljesíteni. A nappali jelzések ismerete elengedhetetlen a teszt abszolválásához. Ezért a vizsgafelkészülés során mindenképp fordíts extra figyelmet a témakörre.