Barion Pixel

⚠️ Budaörsi üzletünk jelenleg zárva! Rendelni kizárólag online lehet.

🏪 A rendelések személyes átvétele: 1115 Budapest, Bartók Béla út 86.

AKCIÓK ÉS KEDVEZMÉNYES AJÁNLATOK

A webshopban több mint 1000 termék, kifutó darab akár 30-50%-os kedvezménnyel kapható a készlet erejéig.
Részletek és vásárlás

Online hajósbolt

kizárólag online rendelés

Elérhetőség

emailben és telefonon

Kérdésed van? Segítünk!

Vitorlás hajó kötélzet részei és felépítése

A vitorlás hajók kötélzete két nagy részből áll:

  1. állókötélzet
  2. futókötélzet

Mi az állókötélzet?

Az állókötélzet az árbocot négy irányban tartó fém sodronykötelek összefoglaló neve. Ide tartozik a vorstag (forstág), a vantnik és az achterstag.

Állókötélzet részei:

  • Vorstag / Forstág: előremerevítő sodronykötél
  • Vantnik: oldalirányba merevítő sodronykötelek
  • Achterstág: hátramerevítő sodronykötél

A strekkelés az állókötélzet, elsősorban a vorstag (forstág) és a vantnik feszítése.

vitorlás hajó kötélzet

Mi az a futókötélzet?

A futókötélzet a vitorlák felhúzására és beállítására szolgáló kötelek rendszere. Ezt nevezik mozgókötélzetnek is.

Mozgókötélzet részei a baum végétől az árboc irányába haladva

  • dirk: álló hajón a baumot emeli, „pihentető kötél”
  • alsóél feszítő: a nagyvitorla alsó élét feszíti
  • reff 1: a vitorlázat kis mértékű kurtítására szolgál
  • reff 2: a vitorlázat nagy mértékű kurtítására szolgál
  • grossfall: a nagyvitorla felhúzó kötele
  • első szem: nem konkrét kötél, hanem egy vitorlába préselt karika, ami a nagyvitorla baumhoz rögzítésére szolgál
  • cunningham: a nagyvitorla első harmadát laposítja
  • alba: baumot feszíti lefelé, a vitorla középső részét laposítja
  • gross-schott: a nagyvitorla behúzókötele