A vitorlás szótár letölthető ide kattintva.
| Abdrift | A hajó oldalra való sodródása, csúszása. |
| Abwind | Zavart szél, a vitorla mögött felkavarodó szélben légörvények keletkeznek. |
| Achter, Achertstag | Az árbóc csúcsa és a hajó tatja között feszülő merevítőkötél, mely az árbócot előredőlés ellen tartja. Fontos szerepet játszhat az árbócgörbület alakításában is. |
| Achterliek | A nagyvitorla hátsó éle. |
| Aerodinamika | Légáramlástan. |
| Ahoi | Régi hajós üdvözlés. |
| Alba | A baumok (nagyvitorla,spinakker) lehúzására szolgáló kötéláttétel. A nagyvitorla alakja is szabályozható vele. |
| Algagátló festék | Különleges, a hajó vízvonal alatti részeire való festék, mely megakadályozza a vízi növények és állatok hajótestre tapadását. |
| Állókötélzet | Az árbócot négy irányban tartó fém sodronykötelek (vorstag, vantnik, achterstag), amelyek megakadályozzák az árbóc kidőlését, csavarodását. |
| Alsó él | A vitorla alsó, a fedélzettel nagyjából párhuzamos éle. |
| Alsó szem | A vitorla alsó sarkára szerelt szem, ringli a sarok rögzítésére. |
| Árbóc | A vitorlázat “tartóoszlopa”. |
| Árbóctalp | Az árbóc alsó, a fedélzeten vagy gerincen rögzített része. |
| Árbóccsúcs | Az árbóc felső vége. |
| Autopilot | Elektronikusan vezérelt, tájolóval és GPS-el (Global Position System) összekötött automata kormány. |
| Backbord (ejtsd: bekbord) | A hajó menetirány szerinti bal oldala. |
| Backbord/steuerbord | Jobbcsapás/balcsapás, amikor a szél a hajó jobb vagy bal oldala felől fúj. |
| Backbord-szabály | Különböző oldali széllel hajózó vitorlások találkozásánál annak van elsőbbsége, akinek a bumja balra áll ( jobbról kapja a szelet ). |
| Backstag | Az árbócot oldalra és hátrafelé tartó merevítőkötél. Feszessége állítható, általában a szél felöli oldalon feszes, szél alatt lazára engedjük, hogy a vitorlázatot ne akadályozza.Az árbócot a hajó két oldalán hátrafeszítő állókötélzet, vorstag feszítésére is szolgál. |
| Balcsapás | A vitorláshajó balcsapáson halad, ha a vitorlába “balról csap” bele a szél. Ilyenkor a nagyvitorlája jobb oldalon van. |
| Ballaszt | A tőkesúlyos hajó alján elhelyezett nehezék. |
| Ballon | Nagyméretű, könnyűszeles orrvitorlák gyüjtőneve ( pl. spinnaker ). |
| Bandázsolás | A kötélvég összefonása (más néven babázás vagy fuxolás). |
| Barográf | A légnyomás értékeit, változásait folyamatosan feljegyző barométer. |
| Baum | Nagyjából vízszintesen üzemelő rúd, profil, mely az adott vitorla alsó élének kifeszítésére és a vitorla szélhez való megfelelő szögbe állítására szolgál. |
| Baumlift | Nagyvitorla pihentető kötél (másnéven “dirk”). |
| Baumvilla | A baum alátámasztására szolgáló összecsukható favilla. |
| Beaufort-skála (ejtsd: bofort) | 13 fokozatú (0-12) skála, amely vízfelszínéből tapasztalat alapján ítéli meg a szélerősséget. |
| Beépített motor | A hajótesten belülre fixen épített motor. |
| Beggelés | Az orrvitorla széllel szembeni elfordítása, negatív irányú vitorlatartás. |
| Behajózás | Hajóra szállni, felkerülni az utas listára. |
| Belső hely | Versenyben a pályajel kerülésekor a külső hajó köteles helyet adni a belsőnek. |
| Bika | Fedélzeti vagy parti kötélrögzítő alkatrész. |
| Bilge | Hajófenék, a hajóhéj és a padlódeszka közötti tér. |
| Bilgepumpa | Fenékvíz-szivattyú. |
| Boci | Mentőcsónak, hajó után köthető pici evezős csónak. |
| Bója | A mederfenéken rögzített úszóképes (jelző) eszköz. |
| Bókony | A hajó bordái. |
| Bolcni | Csapszeg. |
| Borda | A hajótest keresztirányú eleme, merevítője. |
| Bosun’s chair/Boatswain’s chair | Merev ülőkével szerelt eszköz, mellyel a legénység egy tagját az árbócon történő szereléshez a vitorla felhúzó kötelével a magasba emelhetik. |
| Bőszeles vitorla | Lehet spinakker (szimmetrikus) vagy genakker/bliszter (aszimmetrikus). |
| Brise (ejtsd: bríz) | Könnyű szél, szellő. |
| Bugsprit (ejtsd: bagszprit) | A hajóorrból kinyúló rúd (“orrsudár”). |
| Cirkálás | Szél ellen történő vitorlázás, cikkcakk vonalban (kreuzolás). |
| Cirkáló | Klasszikus, kecses tőkesúlyos vitorláshajó. Az utána szereplő szám a nagyvitorla és orrvitorla névleges (2 dimenziós) felületét (m2) jelenti, pl. 50-es cirkáló. |
| Cleat és Clam (ejtsd: klít, klem) | Kötélszorítók, kötélrögzítők. Rugós mozgópofás kötélfogó, melybe a kötél egy mozdulattal befogatható és hasonlóan könnyen elengedhető. |
| Cockpit (ejtsd:kokpit) | Munkatér, a hajó fedélzetének biztonságos, mélyített része, ahol a legénység a hajókezelés feladatainak többségét végzi. |
| Code-lobogó | Klasszikus jelzőlobogó-ábécé, nemzetközi tengeri hírközlési mód. |
| Cunningham | A nagyvitorla első élének feszítésével a vitorla öblösségének helye állítható. |
| Cunningham-szem | A vitorla első élén a baum közelébe, de az alsó szem fölé helyezett vitorlaállítási pont, ringli vagy kis csiga. |
| Csáklya | Rúdra erősített kampó. |
| Csapás (tak) | A hajó haladási iránya, megkülönböztetünk jobb és balcsapást. |
| Csiga | Kötelek vezetésére, irányuk változtatására, kötéláttételek létrehozására szolgáló eszköz. |
| Csomó | A sebesség mértékegysége, 1 tengeri mérföld/óra, azaz 1,85 km/óra (knots). |
| Csörlõ | A kötélbehúzást megkönnyítő szerkezet (strecker/winch). |
| Dakron | Műanyag vitorlavászon. |
| Deck (ejtsd: dekk) | A hajó fedélzete. |
| Deckbalken | Fedélzeti borda. |
| Denevér | A nagyvitorla hátsó íves része, amely az árbóccsúcsot és a baumvéget összekötő egyenes mögé esik. Alaktartását a latnik segítik. |
| Dinghy (ejtsd: dingi) | Uszonyos vitorláshajó, ahol a vitorlázók saját testsúlyukkal egyensúlyoznak, uszonyai a svertek. |
| Dirk | Nagyvitorla pihentető kötél (másnéven “baumlift”). |
| Dobókörte | Fából vagy kötélből készült kolonc, segítségével könnyebb és pontosabb a dobás. |
| Döghullám | A szél elülte után megmaradó kellemetlen hullámzás. |
| Dörzsléc | A hajó oldalát védő szegély. |
| Drengolás | Benyomulás. Versenyen például a vetélytárs és a bója közé. |
| Dűznihatás | Réshatás, a levegő felgyorsulása az orrvitorla és a nagyvitorla között. |
| Ejtés | Menetirány változtatás, ahol a széltől el kormányozzuk a hajót (ejteni a hajót). |
| Élesedés | Menetirány változtatás, ahol a szél felé kormányozzuk a hajót (luvolás). |
| Első él | A vitorlának a hajó eleje felé eső éle. |
| Fall | Felhúzókötél (orrvitorlafelhúzó = fockfall; nagyvitorlafelhúzó = grossfall). |
| Fallstopper | Felhúzók és állítókötelek kezelésében használatos karos, mozgópofás kötélfogó, mely a hagyományos kötélfogóknál, klemmeknél lényegesen nagyobb terhelést is elbírhat. |
| Fellúvol | A szél iránya felé kormányozza a hajót. |
| Félszél | A hajó menetiránya és a látszólagos szélirány kb. 90 fokot zár be. |
| Félszelezés | Ha leejtünk, távolodunk a széltengelytől és kb. 90 fokról kapjuk a szelet. |
| Flatterolás | Vitorla lobogtatása. |
| Flaute | Szélcsend. |
| Flieger | Speciális orrvitorla, a normál orrvitorla felett helyezkedik el. |
| Flokko | Könnyű széljelző szalag. |
| Fock (ejtsd: fok) | Orrvitorla. |
| Fockroller | Orrvitorla betekerő szerkezet. |
| Fockshot | Az orrvitorla behúzókötele. |
| Fordulás | Csapásváltás, takkváltás. Hajónkkal a szél felé haladunk át a széltengelyen. |
| Forstág | A hajó orra és az árbóc valamely magasabb pontja között feszülő merevítő kötél, mely az árbócot a hátradőlés ellen tartja. |
| Frakcionális rudazat | Olyan felépítésű rudazat, amelyen az elővitorlákat és a forstágot nem az árbóc tetején, hanem lejjebb, például az árbóc 7/8-ánál kötik be. |
| Freibord | Szabad oldalmagasság a vízvonaltól. |
| Frühstart | Korai rajt versenyen. |
| Futókötélzet | A vitorlák felhúzására és állítására szolgáló kötelek rendszere. |
| Fux | Az orrkabin neve. |
| Fuxolás | Összefonás, két kötél erős és tartós összekötése. |
| Gennaker, Bliszter | Aszimmetrikus spinnaker. Átmenet a génua és a spinnaker között. |
| Génua | Az árbóc vonalától hátrébb nyúló nagyméretû orrvitorla. |
| Gleitolás | Siklás, erős szélben a könnyő hajók a vízből szinte kiemelkedve, az orrhullámra felülve siklanak. |
| Gross/Groß (ejtsd:grósz) | Nagyvitorla. |
| Gross-shot | A nagyvitorla behúzására szolgáló kötél. |
| Habléc | Hajók orrfedélzetén található vízlevezetõ “bajusz”. |
| Hajólevél | A hajó forgalmi okmánya. |
| Hajótest | Létezik nyitott típusú (jolle) és zárt típusú (tőkesúlyos). |
| Hajóút | Korlátozott vízterületeken a hajózásra kijelölt vízfelület. |
| Hajózási Szabályzat (HSZ) | A Vízi közlekedés szabályai, 39/2003 (VI.13.) GKM rendelet. |
| Halfej | A nagyvitorla felső sarkára szerelt háromszögletű erősítő fém vagy műanyag veret. |
| Halzolás | Más néven perdülés. Csapásváltás, takkváltás. A hajónkkal a széltől távoldva haladunk át a széltengelyen. |
| Háromnegyedszél | A menetirány és látszólagos szél által bezárt szög nagyobb 90 foknál. |
| Hátsó él | A vitorla hátsó, tatthoz közelebb eső része. |
| Hátszél | A hajó hossztengelyével párhuzamosan fújó szél. |
| Hátszélszakasz | Versenyen a következő bóját hátszélben lehet megközelíteni. |
| Havária | Vízi baleset. |
| Horgony | A hajó mederfenékhez rögzítésekor, kikötésekor használt fémszerkezet. |
| Iránylat | Navigációs alapfogalom. Egy tárgy iránya a hajóról nézve, vagy két tárgy egymáshoz viszonyított irányszöge. |
| Izobárok | Az időjárási térképeken az azonos légnyomású pontokat összekötő vonalak. |
| Jib (ejtsd: dzsib) | Erősszeles, kisméretü orrvitorla. (Viharfock) |
| Jobbcsapás | Egy vitorláshajó jobb csapáson halad, amikor a szelet jobb oldala felől kapva baumjával a bal oldalon vitorlázik. |
| Jolle | Uszonyos, tőkesúly nélküli, alakstabil vitorlás. |
| Jumpstag | Magas árbócok árbóccsúcs merevítője. |
| Kabin, Kajüt | A hajó belső élettereinek összefoglaló elnevezése. |
| Kalóz | Három személyes biztonságos jolle, tervezője Carl Martens 1934-ben. |
| Karabiner | Rugós csat, szerelvények összeerősítésére szolgál. |
| Katamarán | Kéttestü hajó, a testek általában egyforma hosszúak. |
| Kiel (ejtsd:kíl) | Tőkesúly. Feladata a hajó dőlésének korlátozása és az oldalcsúszás csökkentése. |
| Kieler | Tőkesúlyos vitorlás, ahol a stabilitást a hajóba épített ballaszt adja. |
| Kielwasser | Farvíz. |
| Kimm | Sarkos építésű hajóknál a fenék síkjának és az oldal síkjának találkozása. |
| Kimmkieler | Két szimmetrikusan elhelyezett, alacsonyabb tőkesúllyal rendelkező hajó. |
| Kitisztázás | Az összegubancolódott kötél kibogozása. |
| Kiülés | A hajó dőlésének ellensúlyozására a legénység a hajó szél felöli oldalán ellentartja a hajót. |
| Kocsi | Hajótestre, rudazatra szerelt sínen mozgatható szerkezet. |
| Kompasz | Iránytű, tájoló. |
| Kreutz, kreutzol (ejtsd: krajc) | Cirkálás, azaz cikk-cakk alakban való hajózás abban az esetben, ha úti célunk a szél irányába esik. |
| Kutter-vitorlázat | Két orrvitorla egymás mögött és nagyvitorla. |
| Laterál felület | A hajótest vízbe merült részének oldalnézeti vetülete. |
| Latni | A vitorla hátsó élének vagy az egész vitorla formatartásának segítségét szolgáló, a vitorlára varrott tasakokba való, általában műanyagból készülő lap. |
| Látszólagos szél | A valóságos szél és a menetszél vektorainak eredője. Mozgó hajón a valódi szelet a menetszelünk élesebbé teszi, mozgó hajóra mindig a látszólagos szél hat. |
| Lazy Jack (ejtsd: lézidzsek) | A nagyvitorla baumra szerelt, cipzáros takaróponyvája. |
| Lee oldal | A hajó szél alatti oldala. |
| Leegierig (ejtsd: légírig) | A hajó széltől forduló hajlama, amikor nem a szél felé, hanem attól elfordulni törekszik. |
| Leejt | Menetirány változtatás, ahol a széltől el kormányozzuk a hajót (ejteni a hajót). |
| Légszekrény | Kishajókba épített kamrák, amik boruláskor nem engedik a hajót elsüllyedni. |
| Lenzventil | A hajóban felgyülemlett vizet az áramlástan alapján távolítja el. |
| Lobogtatni | Vitorlás hajót megállítani, a vitorlák egyidejű kilobogtatásával lehet. |
| Log | Hajósebességet mérő műszer. |
| Luv oldal | A hajó szél felöli oldala. |
| Luvgierig (ejtsd: luvgírig) | A vitorláshajó szélbefutási hajlama. A vitorlás a szél felé kanyarodásra törekszik, melynek fő okozója a megdőlt hajótest vízbe merült formaváltozása. |
| Luvolás | Menetirány változtatás, ahol a szél felé kormányozzuk a hajót (élesedés). |
| Lümmel | Az árbócot és a bumot összekötő szerkezet. |
| Man over Board | Hajóból kiesett személyért illetve tárgyért való gyors visszatérési manőver (ejtés hátszélig, halzolás, élesedés és melléállás folyamata). |
| Mannschaft (ejtsd: mancsaft) | Egy vitorláshajó legénysége vagy a legénység egy tagja. |
| Manőver | A hajóval végrehajtott műveletek, mozdulatok neve. |
| Manőverslukk | Erős szeles kikötés után a kapitány és legénység által közösen fogyasztott alkoholtartalmú ital. |
| Marás | A Balaton déli partvonala mentén a partól kb. 500-1000 méterre benyúló homokos feltöltődés. |
| Megfeneklés | Sekély vízen történő fennakadás. |
| Mozgókötél | A vitorlák felhúzására, leeresztésére, behúzására, állítására és kezelésére használt kötelek. |
| Munkapad | Sín, melyre a nagyvitorla alsó behúzócsigáját szerelik. (leitvágni, traveller, leekocsi) |
| Navigáció | Hajózástan, helyzetmeghatározás, hajóvezetés. |
| Negatív csapás | Cirkálásnál a céltól távolodó, de magasságot gyűjtő szakasz. |
| Niederholer | A spinnaker baumot lefeszítő kötél. (Spialba) |
| Nutt | Horony, vájat, csatorna neve ( árbócon, baumon ). |
| Nyitás | A vitorla hátsó élének a has előrébb engedésével történő nyitása, kifordítása. |
| Oldalcsúszás | A kormányzott és a valóságban vitorlázott irány eltérése. (abdrift) |
| One Design | Egységes tervezési előírásnak megfelelően épített hajó. Célja lehetőleg egyforma, közel azonos sebességű flotta létrehozása az igazságos versenyzés érdekében. |
| Orrsudár | A hajó orrából előrenyúló vagy kitolható rudazat, mely elővitorlák vagy aszimmetrikus spinnakerek használatát és azok hatékonyságát segíti. |
| Orrsugár motor | A hajó orrában, a hajó hossztengeléyre merőlegesen elhelyezett motor, amely a kikötői manőverekben nyújt segítséget. |
| Osztályjelzés | A hajó típusának jelzése a nagyvitorlán. |
| Óvózászló | Piros zászló, mellyel versenyen jelezzük az ellenünk szabálytalankodó hajó és a zsűri számára az óvás tényét. |
| Őzni | Kötélvezető szem. |
| Pádli | Egytollú, rövid evező. |
| Pakni | Palánkokat összekötő falemez. |
| Palánk | Bordákra erősített lécek, ezek alkotják a hajótestet. |
| Palstek | Bowline, állócsat, árbóccsomó, vontacsomó, csathurok, a leggyakoribb vitorlás csomó. |
| Pályaverseny | Bójákkal körülhatárolt három vagy több szög alakú vízterület. |
| Patkó (schotring) | Patkó alakú szerkezet, ami a baumot öleli körül. |
| Peilung | Terelőbója versenyen. |
| Persenning | Vitorlavédő huzat. |
| Pillangóvitorla | A spinnaker magyar neve. |
| Pillangózás | Hátszélben való vitorlázás oly módon, hogy a nagyvitorla és az elővitorla egymással ellentétes oldalon feszülnek. |
| Pilotfa | Kikötőkben ezek mellé állnak a hajók. |
| Pilotkönyv | A vízterület jellegzetességeit és a kikötőket bemutató könyv. |
| Pozíciólámpa | Napnyugtától napkeltéig menetben használandó jelzőlámpa. (Navigációs fény) |
| Pozitív csapás | Cirkálásnál a célunkhoz közelebb vívő szakasz. |
| Pöff | Hirtelen szélerősödés, széllökés. |
| Préselés | Vitorlással a szél iránya felé minél kisebb szögben, élesebben történő haladás. |
| Profilstag | A vorstagra felhúzott speciális szerelvény, előnyös légáramlást biztosít. |
| Puffer | Ütközőpárna ( fender ). |
| Pütting | Jollén a vantni rögzítő verete. |
| Q – forduló | Szamárforduló. Erős szélben veszélyes lehet halzolni, ezért inkább a szél felé élesedve, majd fordulva ejtünk le a háromnegyed szeles irányig, miközben a vízen egy Q-t ír le a hajónk. |
| Raum | Háromnegyedszél, amikor a vitorlás, hátszél és félszél között kapja a szelet. Ekkor bőszeles vitorlát alkalmaznak, így a leggyorsabbak. |
| Raumolás | Háromnegyed szélben való vitorlázás. |
| Reacher | Könnyű anyagból szabott, nagy, háromszögletű vitorla, éles, félszeles menetekre. |
| Reffelés | Vitorlázat erős szélben való csökkentése, kurtítása. |
| Reffzsinór | A reffelt felületű vitorlák nem aktív részének lekötésére szolgál. |
| Rék | Az árbóc hátradőlésének mértéke. |
| Répa | A vitorla (pl. spinnaker) nem kívánt egyszeri megcsavarodása felhúzás közben. |
| Rigg | A rudazat (árbóc, bum), merevítõ kötelek és a vitorlarendszer együttese. |
| Rudazat | A vitorlázatot kitámasztó, merevítő rendszer (árbóc, bum, száling). |
| Saling (ejtsd: száling) | árbócmerevítő keresztrúd. Az árbócra szerelt támasztók, melyek a vantnikat támasztva növelik azok hatékonyságát. |
| Schandeck | A fedélzet és az oldalfal találkozásánál használt perem. |
| Schooner (ejtsd:szkúner) | Kétárbócos tengeri vitorlás, a hátsó árbóc magasabb. |
| Schwert (ejtsd: svert) | Jolle vagy akár nagyobb uszonyos hajó leengedhető uszonya, oldalcsúszás csökkentésére szolgál. |
| Sekli | Mozgó részek összekapcsolására szolgáló csavaros alkatrész. |
| Shott (ejtsd: shott)– | Vitorlabehúzó kötél ( pl. fockshott, gross-shott ). |
| Sloop (slup) – | A legelterjedtebb egyárbócos vitorlázat, orrvitorla és nagyvitorla. |
| Sólya | A hajó vízbejuttatására alkalmas ferde, a vízbe nyúló rámpa. |
| Spanner | Feszítőszár. Elsősorban a vantnik feszítésére alkalmazzuk. |
| Spinnaker | Hátszélvitorla, könnyű anyagból készült vitorla, gyenge/közepes szélre. Tartozik hozzá spinakkerbaum is. |
| Spinnakerbaum | A hátszélvitorla szél felőli (luv) sarkát támasztja ki. |
| Stagreiter (ejtsd:sztágrájter) | Speciális, az orrvitorla első élét a forsztágra csatlakoztató, könnyen nyitható kapocs, veret. (lovas) |
| Standard | Széljelző az árbóc csúcsán ( windex ). |
| Stég | A hajó kikötésére szolgáló móló. |
| Steuerbord (ejtsd:stajerbord) | A hajó menetirány szerinti jobb oldala, kormányféloldal. |
| Stopper | Billenő karos kötélfogó, kötélrögzítő. |
| Strekkelés | Az állókötélzet, elsősorban a forstág és a vantnik feszítése. |
| Svertszekrény | A hajótestben kialakított rész, amiben a svert található. |
| Szaloncukor | A vitorla (pl: spinnaker) nem kívánt dupla megcsavarodása felhúzás közben. |
| Szeksztáns | Tengeri csillagászati navigációban használt tükrös szögmérő. |
| Szélbeállás | A vitorlák kilobogtatása után a hajó orrát a szél felé fordítani és addig úgy tartani, amíg el nem veszíti a sebességét. |
| Széljelző | Oldalmerevítőkre vagy a vitorlákra erősített pamutszál, szalag. |
| Szkipper | A vitorlást vezető, kapitány. |
| Takarás | A vitorla és a hajótest szélárnyékos tere. |
| Takk | Csapás (jobb, bal, pozitív, negatív) |
| Takli | Vitorlázat |
| Tat | A hajó fara. A hajótestnek a kormánylap mögé nyúló része. |
| Tengeri mérföld | Kb. 1852 méter, jelzése TMF vagy M |
| Tõkesúlyos hajó | Tőkesúllyal rendelkező nagyobb vitorlás (kieler). |
| Top | Az árbóc csúcsa. |
| Topfény | Horgonyzáskor alkalmazott 360 fokban körbevilágító szokásos fehér fény. |
| Toppnant | A spinnakerrúd magasságát beállító kötél. |
| Topsegel | Az árbóccsúcsra húzható vitorla. |
| Tőkesúly | Víz alatti ellensúly, nagyobb hajókon (kiel, ballaszt). |
| Trapéz | Nagyteljesítményű dingiken gyakori, olyan, az árbócra magasan rögzített drótkötéllel és hozzá kapcsolt heveder (trapézmellény) segítségével, amelyek lehetővé teszik, hogy a legénység kijjebb vigye a súlyát, mintha csak kiülne. |
| Traveller | A cockpitban keresztben elhelyezett sín, amin a gross shot alsó csigája csúszik. (Munkapad, leekocsi) |
| Trepni | Padlódeszka. |
| Trimarán | Háromtestű hajó, a középső test mindig hosszabb a két szélsőnél. |
| Trimmelés | A vitorla és a rigg állítása a maximális hatékonyság érdekében. |
| Trimmzsinór | A vitorlák élébe lévő vékony állítózsinór. |
| Túraverseny | Hosszabb távú, 2-3 pályajel között megrendezett verseny. |
| Tükör | A hajótest vége, az azt lezáró, gyakran függőleges rész. |
| Unterlieck | A nagyvitorla alsó éle. |
| Útjog | Elhaladási jog, elsőbbség. |
| Vantni | A hajótest és az árbóc között kifeszített merevítő kötél, melynek elsődleges feladata, hogy az árbócot az oldalradőlés ellen tartsa. |
| Veret | A fém alkatrészek gyüjtőneve. |
| Viharfock | A legkisebb méretű orrvitorla. |
| Vízből mentés | A hajóból kiesett személyért való gyors visszatérési manőver. (Man Over Board) |
| Vorlieck | A nagyvitorla első éle. |
| Vorstag (ejtsd: forstág) | Az árbócot előre merevítő drótkötél. |
| Yacht (Jacht) | Nagyobb méretű (luxus) túrahajó. |

































