A hajóépítéshez használt anyagok között megtalálható a fa, fém, sőt még a vasbeton is. Az 1970-es évek jelentős technológiai áttörésének köszönhetően elterjedtté vált az üvegszálas poliészterrel erősített hajótest. Hamar nagy népszerűségre tett szert. Nem véletlen, hiszen az üvegszál alapú hajótest ellenálló, alacsony tömegű és minimális ápolást igényel. Azonban van két karbantartási feladat, amelyről nem szabad megfeledkezni. Az ozmózis védelem és algagátlózás akár évekkel hosszabbíthatja meg a hajó életét és segít az értékmegőrzőben. A következőkben ezeket mutatjuk be részletesen.
Mi az ozmózis és algásodás?
Az ozmózis fogalma ismerős lehet a középiskolai kémia órákról: olyan egyirányú anyagáramlás, amely diffúzióval jön létre. Feltétele az úgynevezett féligáteresztő hártya, illetve a hártya oldalain található eltérő koncentrációjú folyadékok. Gyakori kísérlet a jelenség szemléltetésére a celofán zsákba töltött cukros oldat behelyezése egy nagyobb vödör tiszta vízbe. Rövid időn belül a zsákban található oldat hígabb lesz, míg a nagyobb tároló edényben tiszta marad a víz, vagyis a cukor nem távozik a zsákból. Hogyan kapcsolódik ez a hajótest állapotához? Az üvegszálból készült hajótest gélrétegén áthatolhat a víz, amely nem csupán a laminátban tehet kárt, de akár savas erjedéshez is vezethet. További probléma, hogy az ozmózis miatt jelentősen megnőhet a hajótest súlya. Mivel ezek a strukturális károk nehezen és költségesen javíthatóak, így érdemes az ozmózis védelem minden eszközével élni.
A hajók víz alatti részének algásodása nem kizárólag az üvegszállal erősített vízijárművek problémája. Csökkentheti a hajó élettartamát és teljesítményét, illetve megnehezítheti eladását. Szerencsére az algásodás és ozmózis ellen is számos preventív kezelés elérhető.
Miért alakulnak ki a hajótesten?
Az ozmózis azért jön létre a hajótesten, mert a gél zárórétegen keresztül a laminátumba kerül a víz. Ezt követően a hajótestben található nem megkötött anyagok és a víz reakcióba lépnek egymással. Ilyenkor megnő a hajó tömege és idővel savas erjedés kezdődik meg, ami karbantartás nélkül tönkreteheti a hajót. Az üvegszállal erősített anyag belső nyomása növekszik, így a külső felületen idővel hólyagok jelennek meg. Fontos, hogy az ozmózis két irányból is elkezdődhet: a hajótest és víz érintkezéséből, illetve a hajófenékbe kerülő víz hatására is. Ezért is kiemelten fontos a hajófenék szárazon tartása.
Az ozmózis előfordulását olyan tényezők befolyásolhatják mint:
- víz tulajdonsága (a sós víz esetén gyorsabban tapasztalható)
- hajótest anyagösszetétele
- hajótest illesztései
- ozmózis védelem
Az algásodást könnyű felismerni, egyértelmű jele a hajótest vízzel érintkező részén megjelenő zöldes réteg. Az alga mellett olykor lerakódott kagylók is megjelennek a hajón. Az ozmózis felismeréséhez a hajótest oldalán megjelenő hólyagokat érdemes keresni. Ezek 5 millimétertől, akár 20 centiig is terjedhetnek. További ozmózis tünet lehet a kellemetlen szag és a nyálkás, ragacsos felület. Súlyosabb esetekben a hajótestből rostszálak állhatnak ki. Amennyiben ezeket a jeleket tapasztalod, fordulj szakemberhez a további károk megelőzéséhez.
Ozmózis védelem: megelőzés és javítás
Ozmózis megelőzése: mit tehetek a prevenció érdekében?
A legjobb eredmény érdekében érdemes az első vízretétel előtt elvégezni a prevenciós kezelést. Ozmózis megelőzésére több módszer áll rendelkezésre.
Az ozmózis megelőzése általában a következő lépésekből áll:
- Hajótest ellenőrzése
- Speciális anyaggal történő tisztítás
- Epoxy alapozó felvitele
- 3-4 réteg algagátló felvitele
Tekintsd meg ozmózis védelemhez kapcsolódó termékeinket!
Az alábbi képeke egy balatoni vitorlás algagátlózása látható.
Ozmózis okozta kár javítás
A későn észlelt ozmózis okozta kár javítását érdemes szakemberre bízni. A szakszerűtlen karbantartás jelentős kárt okozhat a hajóban. Első lépésként általában a gélréteget távolítják el az érintett területről, ezt követően az üvegszállal erősített hajótestet kiszárítják. Majd epoxigyanta segítségével lezárják a lamináltréteget és felviszik az új gélréteget. Végül pedig elvégzik az ozmózis megelőzéséhez szükséges fenti lépéseket.
Egyeztetés és ajánlatkérés
Minden vízretetétel és szezon előtt fontos, hogy a hajó algagátlózását fel kell frissíteni. Ellenőrizni kell, hogy nem sérült-e az algagátló felülete és nem alakult-e ki rajta ozmózis.
Ha évente csak a szükség algagátlózást csináljuk meg, akkor a megfelelő algagátló kiválasztás után az előírásnak megfelelően kell felvinni 1 rétegben az algagátlót.
Ha az algagátló az élettartam végéhez közelít, akkor azonosítani kell, hogy milyen típusú algagátló rendszerre van szükség a jövőben. Itt fontos, hogy a felületet szakszerűen készítsük elő, megfelelő típusú és számú alapozó réteget vigyünk fel, hogy az algagátlót a legjobb fedéssel tudjuk majd felkenni.
Ha kialakult az ozmózis, akkor mindig kérjünk segítséget egy hajóépítőtől az algagátlózás során. Mert ilyenkor többnyire le kell venni a gél réteget és újra kell gélezni a hajó alját. Ezt érdemes elkerülni, mert jelentősen megnöveli a felújítás költségeit.
Az árazás mindig helyszíni felmérés alapján történik, ezért előzetes egyeztetésre van szükség. Fotó és elmondás alapján nem lehet szakszerű becslést adni a munkára.
Az árakkal és lehetőségekkel kapcsolatban érdeklődjön az alábbi elérhetőségeken:
- Telefonon: +36 30 405 4545
- Emailen: [email protected]
- Személyesen: 1115, Budapest Bartók Béla út 86. II. emelet 3.