Barion Pixel

Bolti átvétel

gyors átvételi lehetőség

Nyitvatartás

10.00 – 18.00 (kedd - péntek)

Kérdésed van? Segítünk!

Vitorlás csigák

Vitorlás csigák a kötél irányának megváltoztatására, vagy a mechanikai előny növelésére. Különböző csiga típusok kínálatunkban, minden hajóra!
    Termékek

    Mind a(z) 3 találat megjelenítve

    Segítség a vásárláshoz

    Vitorlás csigák

    Ma a vitorlázásban nagyon sok, különböző típusú csigát használunk, csakúgy mint régen, amikor egy vitorlás hadihajó több mint 1400 eltérő típusú csigával volt felszerelve.

    A csigákat használhatjuk a kötél irányának megváltoztatására vagy a mechanikai előny növelésére. A csigák segítségével jelentős erőt küzdhetünk le, illetve szabályozni tudjuk a szél és a vitorlák által keltett terhelést.

    Vitorlás csiga típusok

    A legnagyobb különbség: golyóscsapágyas vagy nem?

    Golyóscsapágyas csigák

    A golyóscsapágyas csiga olyan rendszerhez ajánlott, amely nem lát el statikus terhelést. Ilyen például az orrvitorlához, spinnakerhez, gennakerhez, illetve a nagyvitorlához tartozó kötélrendszerek. A golyóscsapágyas csigák előnye, hogy szabadon futnak, ami nagyobb biztonságot és egyszerűbb használatot tesz lehetővé. Ez például egy versenyvitorlázás esetén nagyon fontos, mivel a vitorlázó csak korlátozott mennyiségű erőt tud kifejteni, ezért a könnyű kezelhetőség és a kötél szabad futása elengedhetetlen.

    Nem golyóscsapágyas csigák

    A nem golyóscsapágyas csigákat alkalmazzuk nagy statikus terhelés esetén és/vagy a kötél irányának változtatásához, ilyenek például a fordítócsigák, talpcsigák, fedélzeti terelő és reff csigák..

    Dyna csiga

    – egy könnyű, sokoldalú csiga

    Kisebb súlyú csigák, amelyek használhatók nyitható csigaként, vagy felszerelhetők ott, ahol a fix szemek és szerelvények hiányoznak. Előnyei közé tartozik a könnyebb súlya mellett, hogy könnyen felszerelhető, illetve elkerülhetjük, hogy megkarcolja a rig vagy a fedélzet felületeit.

    Fedélzeti terelők

    – a köteleket könnyen átvezetik/elterelik a fedélzeten

    A terelőcsigák úgy vannak kialakítva, hogy a köteleket a fedélzeten vezessék/tereljék. Míg a normál csiga a húzás irányához igazodik, az ilyen csigákat úgy tervezték, hogy a hajó felületeihez könnyedén rögzíthetőek legyenek. Sokszor cél, hogy a lehető legalacsonyabban vezessük a köteleket a felülethez, erre majdnem mindig találunk példát a cockpit és az árbóctalp között, ahol fontos, hogy a köteleket rendezetten vezessük. Azokat a csigákat, amelyeket úgy alakítottak ki, hogy függőleges helyzetben álljanak, álló csigáknak nevezik. Ezek általában az árbóctalpon, a fock kocsin találhatóak, vagy más olyan alkalmazásokban, ahol nem akarjuk, hogy a csiga a fedélzetre kerüljön. Az álló csigákat, az orrcsigákat és a terelő csigákat összefoglaló néven fedélzeti csigákként szoktuk nevezni.

    Nyitható csigák

     – a gyors kötélbehúzáshoz

    Ha egy csigára csak ideiglenesen van szükség, akkor erre a legalkalmasabb a nyitható csiga. Az egyik oldalon nyitható, így a feszített kötélhez rögzíthető, majd eltávolítható, még akkor is, ha a kötél még terhelés alatt van. Másik előnye, hogy a köteleket nem kell egymás után átvezetni az egyes csigákon. A nyitható csigákat gyakran használják spinnaker-schott hugójaként.

    Racsnis csigák

     – tökéletes feszítő csigarendszerekhez

    A racsnis csigánál egy belső tárcsa fogja meg a kötelet, és egy zárószerkezet megakadályozza, hogy a tárcsa a terhelés irányába forduljon. Gyakran használják őket a nagyvitorla behúzó csigarendszerében vagy spinnaker behúzó köteleinek fordító csigájaként.

    Violin csiga

    – tökéletes albához és großschott-hoz 

    Itt az egyes csigák nem egymás mellé (egy közös tengelyre) vannak szerelve, hanem egymás alá, ami kinézetre egy hegedűhöz hasonlít. A csigán lévő clam segíthet a kötél közvetlen beállításában és gyors kioldásában is.

    Biztonságos munkaterhelés és szakítószilárdság: Miért fontos?

    • A biztonságos munkaterhelés az a maximális terhelés, amelyet egy csiga elbír, miközben még megfelelően működik.
    • A szakítószilárdság az a terhelés, amelynél a csiga elkezd engedni és deformálódni.
    • A törési szilárdságig történő terhelés esetén a csiga a normál használatot meghaladó mértékben károsodhat.
    • Ökölszabályként egy csiga biztonságos munkaterhelése úgy határozható meg, hogy a törési szilárdságot elfelezzük.

    Fontos tudni, hogy a csigák milyen mértékű terhelést kapnak használatuk során, hogy ennek megfelelő csigát válasszuk ki. Ha bizonytalan vagy a választásban, akkor érdemes egy hajózási szakemberhez fordulni.

    Reffelés és navigálás: ezért fontos, hogy milyen csigát választasz

    Ahogy a fenti bemutatásból is látható, a csigák nagyon sokféle kivitelben és méretben kaphatók. A csiga kiválasztása során a hajó mérete nem számít, sokkal inkább a használt kötélzet a fontos, illetve az, hogy a csigára milyen nagyságú erők hatnak. A kötél keresztmetszetének meg kell egyeznie a csiga tárcsájának szélességével: ha túl nagy az átmérő, akkor nem fog szabadon átfutni a csigán, ha túl vékony, akkor beszorulhat a horonyba. Ha a csiga túl kicsi, akkor nem lesz képes ellenállni egy hirtelen fellépő húzóerőnek.

    Ha egy csigát ki kell cserélni, és az a rig egy adott helyen rögzített része, akkor érdemes követni a rig gyártójának előírásait. Gyakran előfordul, hogy a régebbi hajókhoz már nem állnak rendelkezésre eredeti alkatrészek, és új csigákra van szükség, ilyenkor érdemes hajózási szakember segítségét kérni a választáshoz.