Online hajósbolt
kizárólag online rendelés
Elérhetőség
emailben és telefonon
Kérdésed van? Segítünk!
Vitorlák
Vitorla
A vitorla egy olyan nagyméretű vékony anyag, amelyet a hajón kifeszítve felhasználhatunk arra, hogy a szél erejével mozgassuk a hajót. Nagyon sok típusa létezik, és szinte mindig egyedi készítésű, hogy a lehető legjobb teljesítményt érhessük el a vitorlás hajónkkal.
Vitorlás
Ma már elképzelhetetlen a Balaton vitorlás hajók nélkül, és ki gondolná, hogy az első magyar vitorlás klubot már több, mint 150 éve alapították és azóta is egyre több vitorlás hajó szeli a habokat. A vitorla választását nem csupán a hajó mérete határozza meg, hanem a szél erejét is érdemes figyelembe vennünk. Egy-egy vitorlás verseny alkalmával rendkívül sokszínű vitorlázatokkal találkozhatunk.
Vitorla típusok
Az árbóc elé felhúzott vitorlák az orrvitorlák, ezek típusai felületük szerinti növekvő sorrendben:
- a viharfok erős szélben,
- a fok élénk szélben,
- a génua gyenge szélben ajánlott.
A top génua és a Reacher az árboc csúcsáig felhúzható vitorlák. A Code zero különlegessége, hogy egészen a hajó tat részéig elér. Emellett főleg versenyeken találkozhatunk olyan vitorláshajókkal, amelyekre különleges, ballonszerű vitorlákat húznak, ezek a spinnaker (a szimmetrikus) és gennaker (az aszimmetrikus).
A nagyvitorlának vagy más néven grósznak két fő típusa van:
- a normál grósz és
- a vihargrósz.
Vitorla részei
A vitorlák legfontosabb részei az élei, vagyis az első, az alsó és a hátsó él, valamint a halfej.
Egy nagyvitorla esetében a felhúzó kötelet a felső csúcsán található halfej nevű részében rögzítik. Az első és alsó élben általában kötelet varrnak, amelyek az árbóc és baum nútjaiban való rögzítést segítik. A grósz hátsó íves részét denevérnek nevezzük, amit latnikkal szoktak merevíteni.